Hembrev förskoleklassen

19.09.26

Hej alla förskoleklassföräldrar!

Temat ”Förr i tiden” har vi fortsatt med ytterligare några veckor detta med anledning av att skolan fyller 90 år.

Vi har tittat på olika filmer såsom Madicken och Hoppa högst. Vi har sedan diskuterat filmerna, vad skillnaden är då och nu. Men även vilka likheter vi ser. Vi har också lekt gamla lekar.

Vi har arbetat vidare med bokstaven C. Då passade vi på att titta på en intressant Cykelfilm som handlade om en kille som cyklade omkull och vad viktigt det är då med cykelhjälm. Bokstaven D har vi ”klätt” fint då hon ville gå på dans. Vi har också lekt Detektivleken. Bokstaven E har vi format av egna bakade ”ekollon”. Vi arbetar också med de olika ljuden, bokstäverna i Skolplus på våra ipads. Vi gör också andra övningar där vi tränar på de olika bokstäverna.

Ute i skogen har vi skrivit våra namn med skogens material. Svamparna är väldigt intressanta ute i naturen just nu. Vad är det för svamp och går den att äta?

På matteleken har vi jobbat med talet 2 – att det finns så mycket på människokroppen som det finns två av. Eleverna fick rita av sig själva och berätta. Vi har även jobbat med problemlösning med Guldlock och de tre björnarna där det handlade om att dela upp 7 tallrikar gröt mellan de tre björnarna. Vi jobbade först tillsammans och eleverna fick presentera hur de tänkte. Vi pratade om att det finns olika sätt att lösa uppgiften på och att inget är rätt eller fel.

På musiken har vi sjungit om hösten och spelat på rytminstrument.

Ännu en påminnelse om skolfoto, årsmöte och föräldramöte på torsdag!

På fredag är det ju ingen skola. Alla elever har kompensationsledigt pga. den gammaldags skoldagen.

Hälsningar

Lena, Malin och Maggan